Logo IBR NegLogo IBR PozLogo IBR PozLogo IBR Poz
  • Home
  • O nás
  • Aktuality
  • Služby
  • Kariéra
  • Akce
  • Kontakt
  • Děkovací stránka
  • IBR Consulting
✕

Digitalizace a přenos dat ve stavebnictví

Ve stavebnictví je využívání výpočetní techniky a zavádění digitalizace stále na nízké úrovni. Zlepšení tohoto stavu a zefektivnění procesů řízení stavebního projektu by měla přinést v současné době zaváděná metoda BIM. Klíčovou částí této metody je digitální dvojče stavby – 3D model. Nejde však jen o využívání 3D modelu, ale hlavně o sdílení všech dokumentů stavby v jednotném úložišti včetně nastavení schvalovacích procesů. Základním předpokladem úspěšného řízení podle metody BIM je stanovit, jak bude projekt organizován, jaké dokumenty budou ukládány v digitální podobě a definovat přenosové formáty. Pro předávání 3D modelu je standardem formát IFC, pro přenos všech navazujících informací byla vydána nová verze přenosového formátu XC4B, která zajistí společné předání IFC souboru a rozpočtů, harmonogramů a ostatních dokumentů.

Definování požadavků na projekt
Základním dokumentem pro definování požadavků zadavatele na výměnu informací je EIR (Exchange Information Requirements). Tento dokument definuje datový formát modelů a úrovně detailu (tzv. LOI / LOD – Level of Information / Development), který má projekt v daném stupni obsahovat. Datový standard staveb (DSS) přesně specifikuje, které prvky je možné v modelu použít a jaké mají obsahovat negrafické informace. EIR je jedním ze základních pilířů tzv. realizačního plánu BIM neboli BIM Execution Plan (BEP). Jedná se o základní nástroj pro zavedení a dodržování metody BIM při realizaci konkrétní stavby, který mimo jiné definuje jednotlivé role účastníků a jejich odpovědnosti za jednotlivé vkládané a dokumenty.

Zřízení společného datového prostředí (CDE)
Od prvních stupňů tvorby projektové dokumentace je vhodné využívat jednotné společné datové prostředí pro komunikaci investora a projektanta. Do tohoto úložiště jsou vkládány veškeré podklady a dokumenty připravené k projednávání, připomínkování a schvalování. 3D modely jsou přenášeny ve formátu IFC, který je dnes podporován velkým množstvím prohlížeček. K těmto výstupům jsou všemi určenými uživateli vkládány připomínky, které jsou zde projednávány a výsledné požadavky jsou zasílány projektantovi k zapracování zpět do jeho výrobního prostředí za využití formátu BCF (BIM Collaboration Format). Připomínkové řízení a schvalování se využívá nejen ve fázích přípravy projektové dokumentace, ale i při samotné realizaci, kdy dochází např. ke schvalování změn během výstavby či zjišťovacích protokolů. Pro tuto komunikaci je možné využít otevřený formát XC4B v kombinaci s rozhraním API. Samozřejmostí je také definování uživatelských rolí, práv a povinností všech založených uživatelů, kteří mohou vkládat, prohlížet, ale také elektronicky schvalovat a podepisovat.

Ve fázi vypsání soutěže a následně během realizace stavby je pro potřebu výměny dat mezi účastníky výstavby vhodnou platformou otevřený datový formát XC4B. Vychází z rozšířeného a obecně používaného formátu XC4. Ze svého předchůdce přebral struktury pro přenos rozpočtu, nabídky, harmonogramu, změn během výstavby, čerpání (zjišťovací protokoly) a fakturace. Tyto struktury byly upraveny o prvky pro členění stavby podle 3D modelu, odpovídajícím potřebám BIM  – konstrukční prvky a elementy. Ty obsahují vazbu na objekty v 3D modelu, který je součástí formátu a přenáší se současně s cenovými a časovými údaji. Formát přenášeného 3D modelu by měl být IFC. XC4B umožňuje přenos i dalších dokumentů ke shora uvedeným údajům – protokoly, vyjádření atd. Tím formát podporuje integritu informací o projektu ve smyslu CDE.

Formát XC4B podporuje všechny přenosy mezi všemi účastníky výstavby během přípravy i realizace. V rámci předání projektu pro výběr zhotovitele projektant nahraje do prostředí CDE, zřízeného pro projekt, 3D model se soupisem prací navázaným na prvky 3D modelu včetně příslušných dokumentů. Tato data zašle/resp. nasdílí investor zhotovitelům jako podklad pro vytvoření nabídky. Zhotovitelé zasílají do CDE nebo do privátního prostředí investora oceněný soupis prací a harmonogram, na základě kterého investor vybere vítězného dodavatele. V průběhu výstavby zhotovitel zasílá do CDE faktury, soupisy provedených prací, a v neposlední řadě probíhá přenos změn během výstavby v modelu i v soupisu prací včetně příslušných dokumentů.

V rámci definování požadavků na projekt je nutné popsat i způsob komunikace všech účastníků výstavby, nejčastěji jako součást smluvních podmínek. V již zmiňovaném dokumentu BEP je potom blíže specifikována adresářová struktura a typy vkládaných dokumentů. Společné datové prostředí by mělo být jedinou platformou pro veškerou komunikaci. Tím je zajištěno, že všichni pracují s poslední verzí dokumentu. Propojením 3D modelu, rozpočtu, harmonogramu a ostatních dokumentů se zvyšuje přehled o průběhu realizace.

Další články

25. srpna 2025

Silniční konference 2025


Číst dále
25. srpna 2025

Jak se programuje budoucnost stavebnictví… a zároveň skóruje za národní tým?


Číst dále
8. srpna 2025

5 věcí, které možná nevíte, že náš produkt AspeHub umí!


Číst dále
Logo IBR Poz Svg
Sídlo

IBR Consulting, s. r. o.
Vinohradská 3217/167
Praha 10 – Strašnice
100 00

Rychlý kontakt

tel: +420 234 256 212
e-mail: ibr@ibrconsulting.cz

Fakturační údaje

IČ: 25023446
DIČ: CZ25023446

Odkazy

Reference

Cookies

Zásady ochrany osobních údajů

Certifikát CDE AspeHub dle metodiky SFDI

Kvalita, ŽP a BOZP

Bezpečnost informací

Zákon o ochraně oznamovatelů dle zákona č. 171/2023 Sb.

IBR consulting, s. r. o.

IBR Consulting je ryze česká společnost s dlouholetou tradicí. Úspěšně pomáhá realizovat malé i velké stavební projekty.

Newsletter
© 2021 www stránky zhotovil SEMTIX.cz
    0

    0 Kč

      Spravovat souhlas s cookies
      Abychom poskytli co nejlepší služby, používáme k ukládání a/nebo přístupu k informacím o zařízení, technologie jako jsou soubory cookies. Souhlas s těmito technologiemi nám umožní zpracovávat údaje, jako je chování při procházení nebo jedinečná ID na tomto webu. Nesouhlas nebo odvolání souhlasu může nepříznivě ovlivnit určité vlastnosti a funkce.
      Funkční Vždy aktivní
      Technické uložení nebo přístup je nezbytně nutný pro legitimní účel umožnění použití konkrétní služby, kterou si odběratel nebo uživatel výslovně vyžádal, nebo pouze za účelem provedení přenosu sdělení prostřednictvím sítě elektronických komunikací.
      Předvolby
      Technické uložení nebo přístup je nezbytný pro legitimní účel ukládání preferencí, které nejsou požadovány odběratelem nebo uživatelem.
      Statistiky
      Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro statistické účely. Technické uložení nebo přístup, který se používá výhradně pro anonymní statistické účely. Bez předvolání, dobrovolného plnění ze strany vašeho Poskytovatele internetových služeb nebo dalších záznamů od třetí strany nelze informace, uložené nebo získané pouze pro tento účel, obvykle použít k vaší identifikaci.
      Marketing
      Technické uložení nebo přístup je nutný k vytvoření uživatelských profilů za účelem zasílání reklamy nebo sledování uživatele na webových stránkách nebo několika webových stránkách pro podobné marketingové účely.
      Spravovat možnosti Spravovat služby Správa {vendor_count} prodejců Přečtěte si více o těchto účelech
      Zobrazit předvolby
      {title} {title} {title}